Vera Henriksen
Pyhä kuningas
Alkuteos: Helgenkongen
Suomentanut Aune Brotherus
WSOY, 1964
363 s.
Alku: Aallot vyöryivät Steinkjerin vuonossa vaahtopäisinä, vihertävinä, sinivalkoisina, harmahtavan mustina tai kullalle välkkyvinä aina sen mukaan, miten auringonpaiste ja varjot veden pinnassa vaihtelivat.
Loppu: Mutta oliko mitään muuta olemassa, ajatteli Sigrid, kuin maa ja kaipuu ja toivo; toivo Jumalan armosta.
Päähenkilö Sigrid Torentytär, jonka elämä jatkuu miehensä Kalvin rinnalla Eggessä. Tosin heidän välejään hiertää Sigridin aiemmin tapahtunut uskottomuus ja tästä syntynyt lapsi Synnöve, joka tosin on kiintynyt Kalviin, samoin kuin Kalv tyttöön. Sigridin aiempi mies Olve on myös vahvasti läsnä Sigridin ajatuksissa. Pyhä kuningas on paljolti Sigridin ajatuksia ja pohdintoja uskonkysymyksissä.Toisaalta Kalv Sigrridin negaationa on Viikinki, jolla taistelut on verissä ja joka tuntee syvää syyllisyyttä Sticklestadin taisteluista. Uskonkysymysten rinnalla tässä onkin valtataisteluja, joita käydään kuninkuudesta ja hänen ystävyydestään, uskollisuudesta, ystävyydestä ja sovinnosta.
Teos on viimeinen osa kirjailijan kolmiosaista Viikinki-trilogiaa. Olen lukenut aiemmat osat ja olen pitänyt niistä paljon. Tästä osasta en kristillisestä tematiikasta huolimatta oikein saanut kiinni. Ehkä aiempien osien lukemisesta on sen verran kulunut aikaa, että oli vaikea päästä kiinni jatkuvuuteen. Toisaalta se kristinusko mikä tässä esiintyy pistää myös miettimään. Toisaalta tässä tulee hyvin esille kristinusko tapoina ja rituaaleina, pappien valtana, toisaalta syvällisempänä ja henkillökohtaisempana pohdiskeluna ja henkilökohtaisena voimana arjessa. Se, että kristinuskon syvin sanoma ja merkitys rauhana jää sodan ja miekkalähetyksen varjoon. Mietin myös kohtausta, jossa nuori nainen on surmannut vastasyntyneen lapsensa ja on tuomittavana. Pappi Anund puolustaa naista, joka on tehnyt tekonsa syyllisyyden vallassa peläten lapsensakin tulevan tuomituksi, tuomalla esiin, kuinka "Laki sanoo, että vajavaisen lapsen saa panna heitteille". Hmm. Mikä laki? Viikinkilaki vai Pyhän kuninkaan laki? Pyhä kuningas tässä tarkoittaa Norjan kuningasta Olavi pyhää, jonka kanonisoinnista teos alkaa. Sigrid ei haluaisi, että tätä kanonisoitaisiin, sillä hänen mielessään on Stiklestadin taistelut.
Teos jakautuu viiteen osaan, jotka ovat: Olavi Pyhä, Kalv, Einar Tambarskjelve, Maanpaossa, Egge .
Sigridin puoliso Kalv on seissyt Sticklestadin taisteluissa lähellä kuningas Olavia. Hänen uskollisuuttaan kuninkaalle, Olavin pojalle Magnukselle aletaan epäillä ja erityisesti Einar Tambarskjelve alkaa juonia tätä epäilystä. Sigrid ja Kalv joutuvat pakenemaan Eggestä. He siityvät Hrossöyhin, käyvät välillä Skotlannissakin, Icolmkillissä, jossa Sigrid saa uusia näkökohtia kristinuskosta. Myös Sigridin poika Tore matkustaa myöhemmin Icolmkilliin ja vihkiytyy papiksi. Lopussa pariskunta pääsee palaamaan Eggeen. Kalv on kuitenkin rauhaton sielu, joka lähtee jälleen taisteluun ja saa surmansa jättäen Sigridin pohtimaan tämän iänkaikkisuuskohtaloa.
Tämä ei ollut aivan kevyttä luettavaa. Tässä oli syvällisiä pohdintoja kristinuskosta, mutta toisaalta myös ristiaallokkoa vanhoihin viikinkitapoihin kumpuhautauksesta sisäänpolttamiseen. Huh huh! Hurjaa on kuvaus välillä.
Norjan historiaa tämä ilmeisestikin on hyvin vahvasti. Minun täytyi hieman selvitellä tuota Olavi Pyhää ja kyllä, historiaan tämä teos vahvasti nojaa.
Suomibongaus: -Trondarnesin piispa on vihkinyt ristin, sanoi Tore. -Joten siinä nyt on parempi turva kuin konsanaan Torin vasarassa. -Huomaan sinun nyt antavan enemmän arvoa pappien vihkiluvuille kuin suomalaisten loitsuille, sanoi Sigrid ja Tore nauroi.
Trilogian aiemmat osat:
---
Helmet 2022 -lukuhaaste kohta 46: Kirjan kannen pääväri on punainen tai kirjan nimessä on sana punainen.