02 heinäkuuta 2024

Puolivuotiskatsaus luettuun!

Muun muassa Unelmien aika -blogista bongasin tämän Mid-Year Book Freak Out tag 202:n, ja ajattelin itsekin katsastaa, löytyisikö tähän millaisia vastauksia. Hieman omanlaiseeni tyyliin näihin vastailin.  


1. Paras kirja, jonka olen tähän mennessä lukenut? Claire Keegan: Kasvatti

2. Tänä vuonna julkaistu kirja, jota et ole vielä lukenut, mutta jonka haluat lukea: Kristin Harmel: Katoavien tähtien metsä.

3. Paras jatko-osa, jonka olet tähän mennessä lukenut?

En ole tänä vuona lukenut sarjakirjoja, paitsi yhden Neiti Etsivän, mutta sitä on vaikea verrata mihinkään. Vastaan Fiona Valpyn Mehiläishoitajan salaisuus, koska se tavallaan on liitoksissa kirjailijan yhteen aiempaan teokseen, vaikka ei olekaan varsinaisesti sarjaan kuuluva.


 

4. Tänä vuonna julkaistava kirja, jota odotan?

Katsoessani, mitä uutuuskirjoja syksy tuo tullessaan, niin minua kiinnostavat Sarah Freethyn Dachaun posliinintekijä ja Jane Austenin Arkaileva sydän.

5. Kirja tuotti tähän mennessä suurimman pettymyksen? Ehkä Alf Pröysenin Eukko pikkurilli, mitään valtavaa pettymystä ei nyt tule mieleen. Toisaalta, olen aloittanut joitain kirjoja, jotka olen sitten jättänyt kesken, mutta ne on jo unohdettu, kun en ole niitä mitenkään muistiin laittanut.

6. Kirja, joka on tähän mennessä suurin yllättäjä: Jussi Talven Kesakko-Timo yllätti kivalla kerronnallaan. Toisaalta Sini Ezerin Jerusalemin morsian yllätti kerronnan kuvakulmalla. Roy Jacobsenin Valkoinen meri yllätti siinä mielessä, että teos ei ennakkotiedoista ja -luuloista huolimatta ollut niin suuri pettymys, kuin olisi voinut olla. 


7. Uusi lempikirjailijani: Minulle ei ole lukemisten perusteella muodostunut uutta lempikirjailijaa.

8. Lempihahmoni tähän mennessä lukemistani kirjoista on Agatha Christien Tommy ja Tuppence -parivaljakko

9. Kirja, joka sai minut itkemään: Yksikään tänä vuonna, tähän mennessä lukemani kirja ei ole saanut minua itkemään.


10. Kirja, joka sai minut iloiseksi: Mikään tähän mennessä lukemani kirja ei ole saanut minua erityisen iloiseksi, mutta Jussi Talven Kesakko-Timo sai kyllä aika hyvälle tuulelle.

11. Kaunein kirja, jonka olen tänä vuonna ostanut / lukenut: Aila Nissisen Punaposki ja Marja-Liena

12. Kirjat, jotka aion lukea vuoden loppuun mennessä. Onhan niitä pinossa. Ainakin kirjat, jotka olen varannut lähestyvään Naisten viikon -haasteeseen. No Viola Ardenen Lasten juna on tuossa odottamassa vuoroaan, ottaisiko sen seuraavaksi, kun Södegran-teos on luettu. Suunnitelmat voi aina muuttua ja mieliala vaatia muuta.

Tällä hetkellä luen Leena Helkan Edith Södegranin seitsemän sanaa, Sara Saarelan Silloinkin valo voitti ja yritän vielä saada loppuun yhtä englanninkielistä Pohjois-Amerikan alkuperäiskansojen historiaa valottavaa teosta, The Trail of Tears, jossa on kyllä paljon outoja ja vieraita sanoja.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Älä roskaa!